efekt WOW i grywalizacja kursów
efekt WOW i grywalizacja kursów

efekt WOW* i grywalizacja kursów

* World of Warships: Legends


Prezentacja przygotowana na I Konferencję Grywalizacja w Edukacji, przygotowaną przez Politechnikę Gdańską 12 maja 2023.




ABSTRAKT

Nasze rozumienie gier i grywalizacji zmienia się z uwagi na szybki postęp w grach i technologiach. Ponadto, dzisiejsze gry są często zgrywalizowane na równi z nie-growymi zastosowaniami grywalizacji. Takie zgrywalizowane gry to gotowe systemy, które można kopiować przy tworzeniu własnych zgrywalizowanych kursów.

Przyjrzyjmy się grze World of Warships (WoW), która jest dostępna za darmo i nie wymaga żadnych inwestycji by osiągnąć większość oferowanych w grze opcji. WoW wypracował własny model tego co jest bezpłatną grą (udział w bitwach statków), co można zaoferować odpłatnie by gra była ciekawsza lub prostsza (sklep w grze), oraz tego co utrzymuje graczy w grze (grywalizacja). Patrząc na WoW możemy wyselekcjonować elementy i mechaniki zgrywalizowanej gry: statki na różnych poziomach, statki różnych rodzajów, zadania przypisane do poziomów statków lub ich rodzajów, kupno statków za walutę otrzymaną za zadania, dostęp do statków ograniczony zdobyciem podrzędnych statków, misje dzienne, tygodniowe, sezonowe, grupowe, bonusy dla statków, bonusy do zadań, różne waluty powiązane z sezonami lub zadaniami itd. Siatka elementów i zależności z WoW może być wykorzystana do szybkiego przygotowania własnego zgrywalizowanego systemu, który będziemy mogli wykorzystać na zajęciach. WoW oferuje gotową sieć zadań, elementów, wymogów i licznych powiązań wraz z mechanizmami motywującymi do regularnej aktywności. Statki i związane z nimi zadania wystarczy zamienić na elementy własnego kursu -- pozostała sieć powiązań to gotowy zgrywalizowany system motywacyjny, który od WoW otrzymujemy gratis. Okazuje się, że WoW, jak wiele z dzisiejszych (zgrywalizowanych) gier, możemy wykorzystać jako gotowy zgrywalizowany system, a nie tylko jako źródło pojedynczych elementów do tworzenia zgrywalizowanych kursów.



efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Zapraszam do wysłuchania mojej prezentacji o efekcie ŁOŁ przy grywalizacji kursów. Efekt ŁOŁ będzie pochodził z gry World of Warships: Legends.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Grywalizację testuję i wprowadzam na zajęciach od ok. 15 lat. Kiedy ktoś mnie pyta jak zgrywalizować własny kurs, odpowiadam, że najlepiej tego nie robić... Bo jak raz się zacznie, to potem trudno przestać. Podstawowe źródła inspiracji i rozwiązań, to inne kursy, popkultura, oraz gotowe systemy wykorzystywane w grywalizacji różnych wydarzeń lub w biznesie. Jednak coś co obserwuję od kilku lat to postępująca grywalizacja w grach, szczególnie w darmowych grach sieciowych projektowanych dla wielu graczy.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Dlatego też dziś postaram się Państwu pokazać (1) czym jest World of Warships, (2) dlaczego uważam że ta gra jest zgrywalizowana, (3) jak wyglada system motywacyjny w WOWie, oraz (4) jak ten system wykorzystać do zgrywalizowania własnych kursów.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Word of Warships to typowa gra MMO. Tysiące graczy jest podzielona na mniejsze zespoły, które toczą ze sobą krótkie bitwy.

Do dyspozycji mamy pięć rodzajów okrętów – początkowo były tylko trzy. To co będzie dla nas ważne, to duża liczba okrętów odblokowywanych za osiągnięcia. Grupowanie okrętów według krajów. No i wreszcie okręty na różnych poziomach.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Po włączeniu gry możemy zobaczyć listę posiadanych okrętów, ich podstawowe statystyki, punkty doświadczenia niezbędne do odblokowania kolejnych okrętów tego samego typu itd. Są tu informacje okrętach, kapitanach, walucie, punktach doświadczenia itd.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


W czasie walki widzimy nasz okręt walczący z wrogimi flotami. Możemy sprawdzić listę zniszczonych okrętów w każdej z obu drużyn, bazy, punkty zwycięstwa drużyny, osiągnięcia indywidualne, statystyki i umiejętności okrętu itd.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Pomiędzy walkami, możemy sprawdzić które okręty spod danej bandery już posiadamy i możemy dokupić brakujące jednostki. To właśnie ten układ okrętów w połączeniu z misjami jest podstawą zgrywalizowanego systemu, który z WOWa możemy łatwo wyciągnąć.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Nasze okręty podzielone są na 3-4-5 rodzajów zależnie od Państwa i wersji gry. Trochę inaczej to wygląda na konsoli i na komputerze. Do tego większość typów okrętów jest podzielona na poziomy. Na każdym poziomie możemy dokupić kolejny, bardziej zaawansowany okręt. 


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Podobnie rzecz ma się z kapitanami. Oni również są podzieleni na kraje. Jednak gdy statki nie podnoszą swych poziomów – na wyższych poziomach musimy kupić nowe, bardziej zaawansowane statki; tak kapitanowie pozostają Ci sami. Jednak ich poziomy i statystyki możemy podnosić.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Każdy kapitan ma listę własnych umiejętności, które stają się coraz potężniejsze gdy podnosimy poziom kapitana. Jednocześnie odblokowujemy dostęp do inspiracji – umiejętności podstawowych kapitanów mogą być porzyczone przez innych kapitanów.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


No dobrze. Ale to jest nadal gra. Gdzie tu grywalizacja?


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


W WOWie zdobywamy wszelkie możliwe waluty, punkty, zdobycze, a nawet dostęp do niespodzianek za udział w bitwach. To udział w bitwach i jakość tego udziału wpływa na zyski. Nie liczy sie sama umiejętność bycia dobrym kapitanem, ale jej częste wykorzystanie. Ponadto gra nagradza nas za kompletowanie drobnych misji, które składają się na zadania dzienne, tygodniowe, miesięcze, sezonowe i specjalne. 


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Mam nadzieję, że powoli zaczynają Państwo widzieć iż WOW nagradza pracę, systematyczność, zaangażowanie oraz efektywność. To jest po prostu zgrywalizowany system motywacyjny.

Bardzo dobry gracz zdobędzie bardzo dobre wyniki. Ale średni gracz, patrzący na misje i zadania, grający systematycznie, zdobędzie równie wysokie profity.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


I właśnie w tej liczbie zazębiających się powiązań, które z każdej strony promują wszelką aktywność w WOWie widzę efektywny zgrywalizowany system motywacyjny. Niezależnie od tego co chcemy zyskać, mamy kilka sposobów osiągnięcia naszych celów. A podczas dążenia do naszych celów, wypełniamy również wymogi innych celów, co motywuje nas do dalszej aktywności i systematyczności. Wszystko się tu łączy i zazębia.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Ale jak ten system stworzony dla gry sieciowej wykorzystać przy tworzenia zgrywalizowanego systemu dla wsłasnych kursów?


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Rozwiązań, które oferuje WOW są dziesiątki, ale spójrzmy na najprosze wykorzystanie gotowej siatki. Okręty w WOWie są podzielone na typy oraz na poziomy. Ta siatka jednocześnie pokazuje jakie są nagrody oraz jakie są wymogi do odblokowania kolejnych okrętów na wyższych poziomach.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Taka siatka przypomina tygodniowy czy miesięczny podział planu zajęć. Tu dla przykładu rozbiłem jeden semestr kursu z pisania jaki studenci filologii angielskiej muszą przejść w różnych wersjach na pierwszym, drugim i trzecim roku.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Załóżmy, że mamy jeden główny cel, czyli nauczenie studentów jak pisać eseje. Najpierw opinie, potem porównanie, proces, sprawozdanie i na końcu streszczenie. Dodatkowo uczymy studentów jak w esejach wykorzystywać słownictwo, stryktury gramatyczne, jak pisać plan i jak esej redagować. To wszystko to nasze zadania główne i poboczne. Każde z nich bezpośrednio lub pośrednio ma wpływ na oceny uzyskane za eseje. Zupełnie jak w WOWie. Mamy główny cel, ale rozumiejąc cele dodatkowe, łatwiej i lepiej przygotujemy się do wypełnienia celów głównych i osiągniemy lepsze wyniki.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Jednak piękno grywalizacji WOWa, to nie sama siatka celów, misji i zadań. To również bonusy do konkretnych zdań. Jednak te bonusy są dostępne tylko w określonych momentach. Nie można żadnego z tych bonusów wykorzystywać w nieskończoność – są jednorazowe. I zawsze trzeba sprawdzić kiedy dane zadania otrzymają konkretne bonusy.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Bonusy łączą się z zadaniami dodatkowymi, jednak nie pokrywają się w 100 procentach. Dzięki temu czasami wykonujemy w WOWie zadania dodatkowe nawet bez bonusów, bo i tak dodadzą nam punktów za które będziemy mogli kupić jakiś okręt. I w każdej chwili mamy różne misje do wypełnienia. Celem nie jest wykonanie wszystkich misji. Celem jest takie podejście do zadania głównego (pisanie eseju) oraz misji dodatkowych, aby jak najmniej się napracować, ale uzyskać jak najlepsze efekty. Ten system napędza systematyczność i dążenie do sensownego łączenia tego co i kiedy chcemy osiągnąć.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Na koniec WOW ofetuje jeszcze różne misje tematyczne lub sezonowe, które eksponują pojedyncze aspekty gry. To jednak pozwala najlepszym graczom zabłysnąć. Jednocześnie słabsi gracze mogą sprawdzić na ile są sobie w stanie poradzić z pojedynczym i bardzo konkretnym zadaniem.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


To właśnie to rozbicie zadań głównych (eseje), misji dodatkowych, różnego rodzaju zadań pokazuje jak wiele można wycisnąć z prostej siatki i nierównomiernego dozowania zadań, celów i bonusów.

Dodatkowo nic nie przeszkadza by kurs wzbogaćić o elementy tylko częściowo zbieżne z głównym tematem zajęć. Tu dla przykładu, do kursu z pisania esejów dodałem recenzje piosenek lub filmów. Chociaż sama forma tekstu będzie zupełnie inna, ale wymogi gramatyczne i stylistyczne będą już bardzo podobne. Dzięki temu studenci będą mogli robić to co chcą, ale będą się szkolić w tym co ja chcę.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


A jeżeli chcemy odtworzyć pełną siatkę z WOWa, to pamiętajmy, że te same zadania są dostępne na rosnących poziomach trudności, a tępo postępu kursu zależy nie od wykładowcy, a od studenta.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Czy przygotowanie takiej siatki jest łatwe? Nie jest...

Ale czy przygotowanie jakiegokolwiek dobrze zintegrowanego i zbalansowanego zgrywalizowanego systemu jest łatwe? 

Grając w World of Warships możemy zobaczyć, że takie zgrywalizowane systemy motywacyjne są świetnie zbudowane i rozbudowane w darmowych grach sieciowych. Ponieważ darmowe gry muszą na siebie zarobić, to muszą dobrze motywować do częstego grania. Nic prostszego, by z takich zgrywalizowanych systemów wyciągnąć coś użytecznego dla siebie.


efekt WOW i grywalizacja kursów - Mikołaj Sobociński @ Grywalizacja w Edukacji, PG 12-05-2023


Dziękuję bardzo za uwagę. Jeżeli mają Państwo jakieś pytania lub sugestie, to zapraszam do dalszej dyskusji.

Zawsze jestem otwarty na propozycje współpracy.

Większość z moich wystąpień i tekstów jest dostępna na moim blogu games four teacher dot net.

Zapraszam do sprawdzenia na blogu tekstu sprzed prawie 10 lat o grywalizacji lekcji w szkole w szesciu podstawowych krokach.

Jeszcze raz dziękuję za uwagę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RSS
E-mail
fb-share-icon
LinkedIn
LinkedIn
Share
WhatsApp